Eliminaatioruokavalio ja miten voit syödä itsesi terveeksi. Tarjoan sinulle tässä artikkelissa sen kuuluisan toisen mielipiteen.
Tällä artikkelilla haluan saada sinut ajattelemaan loogisesti ravintoa. Eliminaatioruokavaliolla on tietty ajatus takana, eli poistetaan ravinnosta kaikki mikä aiheuttaa ongelmia.
Meille ihmisille on vain yksi ja ainoa oikea tapa syödä, kun sitä tarkastellaan antropologian, biologian, fysiologian ja biokemian lähtökohdista. Tämä unohtuu 100% aina ”asiantuntijoilta”, jotka suosittelevat sinua syömään ties mitä roskaa.
Me ihmiset olemme kehittyneet parin miljoonan vuoden aikana syömällä vain yhdellä tavalla.
Joten haastan sinut ajattelemaan mikä ravinto on sopivaa sinulle ja mikä ei. Jos jokin ei sovi sinulle, karsi se ikuisesti pois.
Haluan että ajattelet ravintoa maalaisjärjellä ja tiedostat mikä ruoka on luonnollista ja mikä ei. Tällöin pääset jo todella pitkälle ja piekset näiden asiantuntijoiden humpuukit.
Mutta tämä kriittinen ajattelutapa sinulla pitää olla, ennen kuin pystyt ottamaan sen ratkaisevan askeleen eteenpäin. Sinun pitää osata siis ajatella omilla aivoillasi ja tehdä johtopäätöksiä.
Ehkä sinulla on huono olo? Sinua turvottaa? Suoli vuotaa? Selittämättömiä kipuja ympäri kehoa? Hormonit sekaisin? Ylipainoa?
Ne kaikki lähtevät vääränlaisesta ravinnosta, joka ei sovi ihmiselle.
Kun taas syöt meille ihmisille lajinomaista ruokaa, kaikki edellä mainitut korjaantuvat automaattisesti.
Keho haluaa aina voida hyvin, keho haluaa kukoistaa. Saavuttaakseen tasapainon ja todellisen hyvinvoinnin, se tarvitsee siihen evoluution mukaista ravintoa.
Ihmisten Evoluutio Ja Lajinomainen Ravinto
Me ihmiset olemme evoluutiomme aikana sopeutuneet täydellisesti lajikohtaiselle ravinnollemme, kuten kaikki muutkin maapallolla elävät eläimet.
Tiesitkö että me ihmiset olemme myös eläimiä, meidät luokitellaan eläimeksi? Noh, siitä lisää kohta.
Kun tarkastellaan homo erectuksen ja homo sapiensin evoluutiota, voimme helposti todeta olevamme lihansyöjiä. Me olemme metsästäneet ruokamme suoran luonnosta. Kuljimme megafaunan perässä metsästäen ja samalla pikkuhiljaa valloitimme maapalloa.
Tuoreen saaliin lisäksi olemme täydellisesti sopeutuneet syömään muiden eläinten ruhojakin, koska vatsahappomme on samaa tasoa korppikotkien kanssa. Vatsahappomme tappaa kaikki haitalliset bakteerit, jopa pilaantuneestakin lihasta.
Me olemme ainoa laji, joka pystyy heittämään esineitä suurella nopeudella johtuen hartioistamme ja ranteistamme.
Meillä on silmät kallon etupuolella syvyysnäköä ja saaliin hahmottamista varten.
Lantiomme rakenne ja hartioiden liikkuvuus mahdollistaa juoksemisen maastossa kaatumatta.
Akillesjänteemme on luotu jouseksi, joka varastoi energiaa ja luovuttaa sen ponnistuksessa.
Kehomme on melkein karvaton, jotta hiki haihtuu nopeasti ja jäähdytämme itseämme tehokkaasti tuulen avulla. Tämän ansiosta pystymme saalistamaan kovassakin lämmössä ja ajamaan takaa kohdettamme.
Mitään näitä edellämainittuja ei tarvita salaatin syömisessä.
Kaikki nämä ovat evoluution mukaista muokkautumista yhteen ja ainoaan oikeaan tapaan syödä. Myös suolistomme rakenne tukee tätä.
Tästä syystä me ihmiset kukoistamme kun syömme lajinomaisesti, eli saalistamme ravintomme pöytään.
Tämänkin pitäisi maalaisjärkeä ja nyt sitä loogista ajattelua, josta kirjoitin hetki sitten?
Jos meidän keho on työkalu metsästämiseen, miksi tunget kurkusta alas myrkyllistä kasvikunnan materiaalia?
Syö 2kg Rehuja Päivässä
Mitä luonnossa oli saatavilla ennen kuin ihminen oppi viljelemään maata noin 10 000 vuotta sitten?
Vastaus on, ettei juuri mitään.
Silloin löytyi satokauden mukaan hyvin pieniä marjoja, hedelmiä, juuria, pähkinöitä, sieniä ja muita sellaisia, jotka olivat niin myrkyllisiä ettet pystynyt syömään niitä yhtä haukkausta enempää.
Niitä piti myös käsitellä runsaasti, ennen kuin niistä sai ”syömäkelpoisia”.
Ne olivat hätäruokaa silloin kun et saanut saalista kiinni.
Tiedät ettei luonnossa esiinny yhtäkään nykyaikaista viljeltyä vihannesta tai hedelmää?
Isotooppiset analyysit ihmisten luista paleoliittiseltä aikakaudelta kertovat, että ravintolähteet olivat 80-95% eläinpohjaista riippuen luiden löytöpaikasta.
Loput tästä osuudesta jäi hedelmille ja mitä luonnosta sattui löytämään.
Päiväntasaajalla hedelmät olivat pieniä, kuituisia ja kitkeriä – näiden ominaisuuksien tarkoitus oli estää hedelmän syöminen. Se oli rehun puolustautumiskeino syöjää vastaan, kemiallista sodankäyntiä.
Näiden ansiosta ihmiset jättivät ne syömättä, jos saalista oli tarjolla. Hedelmistä ja juurista ei saanut energiaa tai ravinteita.
Ne olivat ravintoköyhää ja ovat sitä edelleen nykyäänkin.
Nykyään vihannekset ja hedelmät ovat jalostettu täysin toisenlaiseksi.
Hedelmäliha, volyymi ja fruktoosin määrä on moninkertaistunut. Samalla siemenien määrä ja kitkeryyden sekä karvauden maku on poistettu. Yllä kuvassa villibanaani versus viljelty.
Jalostamisen seurauksena ne ohittavat kehon luonnollisen viestin myrkyllisyydestä. Joten ihmiset popsivat tyytyväisenä hedelmiä, vihanneksia, riisiä, perunaa ja kaikkea muutakin roskaa mitä ruokakaupat ovat täynnä.
”Minä ymmärrän Markku, mutta…”
Olen huomannut asiakastapaamisissa tämän kaavan jo vuosikausia.
Melkein kaikki sanovat ymmärtävänsä minun pointit, mutta välittömästi kun lopetan puheenvuoroni, he palaavat takaisin lähtöpisteeseen.
Siinä lähtöpisteessä punainen liha on todella vaarallista ja rehuja on syötävä vähintään 2kg päivässä.
Ei.
Me ihmiset olemme eläinlaji.
-
Kunta: Eläinkunta (Animalia) – Olemme monisoluisia organismeja, jotka kuluttavat orgaanista ainesta ja hengittävät happea.
-
Pääjakso: Selkäjänteiset (Chordata) – Meillä on selkäranka.
-
Luokka: Nisäkkäät (Mammalia) – Meillä on karvapeite (vaikkakin vähäinen), olemme tasalämpöisiä ja imetämme poikasiamme.
-
Lahko: Kädelliset (Primates) – Tähän kuuluvat myös apinat ja puoliapinat. Meillä on eteenpäin suunnatut silmät ja tarttumiseen kykenevät kädet.
-
Heimo: Ihmisapinat (Hominidae) – Jakaamme tämän heimon simpanssien, kääpiösimpanssien, gorilloiden ja orangutangien kanssa.
-
Suku: Ihmiset (Homo)
-
Laji: Homo sapiens (viisas ihminen)
Meillä kaikilla ihmisillä on samat vaatimukset, koska kuulumme kaikki samaan lajiin.
Erot syntyvät ainoastaan ihmisten terveydentilan välillä.
Kaikki ongelmat ja sairaudet voidaan korjata tai ainakin parantaa huomattavasti poistamalla haitallinen ravinto ja alkaa syömään lajinomaista ravintoa.
Me ihmiset saamme parhaiten biologisesti hyödynnettäviä ravintoaineita ainoastaan eläinperäisestä ravinnosta.
Kaikki kasviperäinen ravinto aiheuttaa puolestaan myrkyllisyyttä ja vaurioita kehoon. Ne myös aiheuttavat vaaralliset verensokerin heittelyt, jotka ajavat moderneja sairauksia erittäin voimakkaasti.
Sen varmaan olet nyt huomannut, kun olet lukemassa tätä artikkelia?
Mikä On Normaalia?
Jokainen laji sopeutuu ympäristöönsä ja siihen, mitä sen luonnollinen ruokavalio tarjoaa.
Kasvinsyöjät viettävät 8–18 tuntia päivässä syöden ja laiduntaen saadakseen tarvitsemansa ravinteet erittäin rajallisesta kasviravinnostaan.
Niiden ruuansulatuskanava on pitkä ja moniosainen, niillä on umpisuoli ja märehtimsen avulla kasveista otetaan ravinteet irti.
Lihansyöjät taas ovat nopeita ja ketteriä sekä käyttävät älykkyyttään saaliinsa metsästämiseen.
Meillä on lyhyt ruuansulatuskanava, koska liha hajoaa helposti siellä. Meillä ei ole enää umpisuolta kasvimateriaalin pilkkomiseen (umpilisäke on jäänne tästä). Meillä on yksiosainen mahalaukku, jossa on supervahvat vatsahapot.
Koska ihmiset ovat lihansyöjiä, oletko koskaan nähnyt luonnossa ylipainoista leijonaa, tai sutta? Oletko koskaan nähnyt minkään luonnostaan laihan eläimen lihovan luonnossa?
Ei.
Se ei ole mahdollista.
Luonnostaan laihat eläimet lihovat vain vankeudessa, jossa niitä on ruokittu sopimattomalla ruokavaliolla.
Sama pätee ihmiseen.
Syö luonnollisesti
Kun alat syömään lajikohtaista ravintoa, kehosi palaa takaisin balanssiin automaattisesti ilman, että sinun pitää edes ponnistella juurikaan ravinnon kanssa.
Se poistaa ylipainon, korjaa suoliston, hoitaa hormonit oikealle tasolle, tehostaa vatsahappojen toimintaa, korjaa metaboliset sairaudet sekä tekee kattavia korjaustoimenpiteitä kaikkialla kehossa.
Lajikohtaisessa ravinnossamme ei ole hiilihydraatteja tai kasviöljyjä, jotka edistävät vaurioita, tulehduksia ja sairauksien syntymistä.
Eliminaatioruokavalio – Mitä Siitä Sanotaan Netissä?
Googletin hakusanalla eliminaatioruokavalio ja vilkaisen mitä siitä sanotaan.
Klikataan vaikka Askel Terveyteen artikkelia ja katsotaan mitä ”asiantuntijat” suosittelevat.
Ensimmäinen asia eliminaatioruokavaliolle ryhdyttäessä on välttää niitä ruokaryhmiä, jotka saattavat olla intoleranssien syynä. Kahden viikon ajan suositellaan noudattamaan ruokavaliota, jossa on hedelmiä, muita kuin koisokasveihin kuuluvia vihanneksia ja riisiä.
Ensimmäiseksi he suosittelevat välttämään niitä ruokaryhmiä, jotka aiheuttavat ongelmia. Ja heti perään he suosittelevat syömään juuri niitä, jotka aiheuttavat ongelmia.
Melkoista ohjetta heti lukijalle.
Kasvimateriaalin syöminen on isoin osa sitä ongelmaa, kuten jo tiedätkin artikkelini pohjalta.
Tässä artikkelissa ”asiantuntijat” käskevät syömään juuri sitä lisää!
Lajikohtainen ravinto puuttuu kokonaan heidän suosituksesta.
Usein jo hyvät ruokailutottumukset voivat korjata ongelmia. On hyvä varmistaa, että ruokavaliossa on säännöllisesti hapatettuja ruokia ja vähintään 25 grammaa kuitua päivittäin.
Artikkelin lopussa he sanovat että hyvät ruokailutottumukset korjaavat ongelmia ja heti perään he suosittelevat syömään hapatettuja ruokia ja vähintään 25g kuitua.
Eli halutaan voida entistä huonommin kasvipohjaisella ravinnolla ja päälle vielä sulamatonta kuitua.
Olen kertonut jo mielipiteeni aikaisemmin kuidusta ja miksi sinun ei tulisi koskaan syödä sitä.
Koko artikkelin ohjeet ovat todella huonot. Selvästi näkee, ettei kirjoittaja ole perehtynyt yhtään ihmisen biologiaan ja evoluutioon.
Tee Näin Ja Voi Hyvin
Jos sinulla on aikaisemmin mainittuja ongelmia suolistossasi, hormoneissa ja hyvinvoinnissasi, eliminoi kaikki kasvikunnan lähteet pois välittömästi! Haluat sen myrkkykuorman pois. Eliminaatioruokavalio tarkoittaa mielestäni juuri sitä.
Heti sen jälkeen ala syömään ihmisen biologian mukaista ravintoa. Syö kuten me ihmiset olemme aina syöneet ja alat huomaamaan miten hyvinvointisi lähtee nousemaan rajua vauhtia.
Sen lisäksi käynnistä autofaagi kehossasi. Tämän avulla kehosi korjaa itseään. Haluat pyörittää autofaagia muutenkin kuin vain yöllä joten paastoa! Anna kehollesi mahdollisuus hoitaa asiat kuntoon.
Nämä kolme toimenpidettä on se oikea ja pysyvä tapa korjata tilanteet ikuisesti.
Ja muista tämä!
Sinua kusetetaan ravinnosta joka päivä mediassa. Ihan joka päivä on uusi artikkeli roskamediassa, miten joku on nyt superterveellistä ja joku toinen supervaarallista.
Ne sitten vaihtavat paikkaa seuraavalla viikolla, riippuen siitä mikä kerää eniten klikkejä.
Samalla sokeriteollisuus sponsoroi tutkimuksia, jotka yltävät ihan sinne huipulle asti.
Sanomattakin on selvää, että ne ovat täyttä roskaa alusta asti. Jos Kellogsin sponssaama tutkimus sanoo, että sokerimurot ovat hyväksi sinulle, sinun pitäisi ajatella maalaisjärjellä.
Kuten kirjoitin aikaisemmin, se kriittinen ajattelu ja päättely pitää olla sinulla. Muuten tämänkin artikkelin sisältö on sinulle yhtä tyhjän kanssa.
Älä luota noihin ”asiantuntijoihin” koskaan! Ne ovat täysin kuutamolla siitä, mistä me ihmiset olemme tulleet ja kehittyneet.
Mutta jo se että edes luet tätä, kertoo minulle että olet ottanut jo ensimmäisen askeleen.
Valitettavasti oikea viesti ravinnosta on kauan sitten hautautunut kaiken roskan alle. Ja siitä ei koskaan puhuta mediassa, koska terve ihminen on vaarallista businekselle.
Hyvinvoiva ihminen on vihollinen. Hänelle ei voida myydä insuliinia, statiineja tai verenpainelääkkeitä. Hänelle on vaikea myydä Coca-Colaa tai nuudelikuppeja.
99.9% suomalaisista ovat lampaita. He seuraavat kuuliaisesti johtajien, asiantuntijoiden ja roskamedian ohjeita kyseenalaistamatta koskaan mitään.
Jos haluat liittyä yksinäisten susien joukkoon, et ole kuitenkaan yksin.
Muutos kohti parempaan alkaa tästä: markku(at)ruokatauko.fi ja vastaan sinulle 24h sisällä takaisin.