Kolesteroli! Se on sana, joka aiheuttaa silkkaa paniikkia ja silmitöntä pelkoa jokaisessa suomalaisessa. Olen nähnyt tämän pelon monen asiakkaani silmissä kun olemme keskustelleet ravinnosta. Tätä pelkoa myös lietsotaan lisää päivittäin mediassa ja lääkärit lyövät kiihtyvällä vauhdilla lääkkeitä kouraan! Saa kuvan ettei kolesterolin kanssa leikitä!
Voit myös lukijana kuvitella sen todella hämmentyneen ilmeen asiakkaallani kun kerron syöväni melkein 12 kananmunaa päivässä, jotta saisin NOSTETTUA kolesteroliani.
Et usko kuinka jännittäviä tilanteita tämä aiheuttaa edelleen 2026. Joten jo tällä edellisellä lauseella arvaat varmaan, että tämä artikkeli menee vähän eri suuntaan mihin ehkä odotit. Mutta kuten aina, minä perustelen sanani.
George Mann, amerikkalainen tutkija, kutsui kolesterolipelkoa vuosisadan suurimmaksi tieteelliseksi valheeksi, ehkäpä jopa ihmiskunnan suurimmaksi virheeksi. Lääketiede, poliittinen eliitti ja niiden ohjaamat tutkimuslaitokset ottivat täyden hyödyn irti pelosta.
Jos nämä edellämainitut tahot myöntäisivät olleensa väärässä, se aiheuttaisi järjettömän paljon vahinkoa heidän maineelleen ja uskottavuudelleen, että se ei tule koskaan tapahtumaan! Sen sijaan he ovat täysin hiljaa ja käärivät voitot kasaan statiineista ja muista lääkkeistä. 1953 alkanut propaganda on aiheuttanut pysyvän valheen kolesterolista.
Propagandan ansiosta kolesteroli tulee olemaan aina ”paha” ja sitä vastaan pitää taistella jokaisessa käänteessä! Jos uskot valtamediaa, ei ole olemassa riittävän alhaista kolesterolia! Ja mikä taho eniten uskoo tähän, on lääketiede. Se on Big Pharman tärkein missio.
Totuus on vain siinä, että me ihmiset emme pysty elämään ilman kolesterolia! Kuka on oikeassa ja kuka väärässä? Mitä se kolesteroli on edes? Onko kolesteroli vaarallista? Tukkiiko se verisuonet? Lähteekö sillä henki? Mikä on LDL? HDL? Mistä tämä kaikki sai alkunsa?
Tässä artikkelissa käyn läpi kolesterolin ja kerron sinulle mielipiteeni. Koko tämä artikkeli perustuu minun omiin mielipiteisiini. Olen käyttänyt tekstin laadintaan myös asiantuntijoiden lausuntoja, alan kirjallisuutta sekä tutkimuksia.
Mutta loppujen lopuksi, millään ei ole väliä koska tämä on vain minun mielipiteeni. Minä en ole lääkäri, joten en voi antaa sinulle virallisia ohjeita. Voin vain tarjota oman rehellisen mielipiteeni, joka edustaa äärimmäisen pientä vähemmistöä suomessa.
Mutta ehkä jotain painopistettä tekstilläni on?
Minä olen metabolisesti terve, kehoni on atleettinen, voin erittäin hyvin ja hormonitoimintani toimii paremmin kuin koskaan.
Minä syön 99% varmasti eritavalla kuin muut suomalaiset. Ehkä teen jotain kuitenkin oikein kun katsot muita suomalaisia? Minulle kolesteroli on yksi ravintoni kulmakivistä!
Kuten tiedät, minä olen utelias sanansaattaja, joka yrittää löytää totuuksia Big Pharman valheiden takaa. Minulle ei riitä Big Pharman perusselitykset vaan etsin totuutta yleensä tieteestä.
Tämän artikkelin tarkoitus on sytyttää myös sinun uteliaisuus kolesterolia kohtaan ja antaa sinulle enemmän näkökulmia kun istut seuraavan kerran lääkärisi kanssa alas. Tämä artikkeli ei missään nimessä ole kattava kolesterolin suhteen, mutta kenties aloituspiste sinun omille tutkimuksillesi.
Aloitetaan!
KOLESTEROLIN HISTORIAA
MetsästäjäKeräilijät, eli ihmiset olivat syöneet kolesterolia ja tyydyttynyttä rasvaa tyytyväisenä koko evoluutionsa ajan aina vuoteen 1961 saakka, kunnes tämä kolesterolipelko alkoi. Meillä ei ollut sitä ennen juurikaan sydänkohtauksia, ylipainoa tai muitakaan metabolisia sairauksia. Eikö tämänkin pitäisi jo vähän herättää kysymyksiä?
Yli kahden miljoonan vuoden ajan, Homo erectuksesta eteenpäin, ihmiset toimivat saalistajina ja saivat suurimman osan energiastaan suurista eläimistä, kuten mammuteista ja biisoneista.
Luun isotooppianalyysit vahvistavat tämän osoittamalla samanlaisia typpipitoisuuksia, joita oli susilla ja leijonilla. Me olimme ja olemme saalistajia.
Homo erectuksen aikana meidän ruumiin koko muuttui, aloimme käyttämään työkaluja ja aivojemme massa kasvoi.
Kaikki nämä vaativat runsaasti energiaa sisältäviä ruokia, joita ainoastaan eläinpohjaiset lähteet pystyivät tuottamaan.
Noin 10 000 – 12 000 vuotta sitten alkoi maatalouden vallankumous. Sitä ennen luonnossa esiintyvät kasvit olivat hyvin harvinaisia ja usein myrkyllisiä meille ihmisille. Ne eivät myöskään sulanneet suolistomme sisällä oikeastaan lainkaan.
Ennen vallankumousta lajikohtainen ruokavalio varmisti optimaalisen kolesterolin saatavuuden, tuki aivojen kasvua, hormonitasapainoa sekä kehon korjaustoimenpiteitä.
Mutta sitten alkoi maatalous ja ihmiset alkoivat siirtymään siihen sen helppouden takia. Maatalous toi ravintoon mukaan enemmän kasveja, mikä korreloi terveyden heikkenemisen kanssa, sillä ihmisten pituus pieneni, aivojen koko pieneni ja elinikä lyheni. Samalla krooniset ongelmat alkoivat nostamaan päätään.
Ravintoon tuli runsaasti toksiineja, kuten lektiinit, fytaatit, oksalaatit ja niin edelleen. Nämä estivät ravinteiden imeytymistä ja ylläpitivät kehon myrkytystilaa.
KALANKASVATTAJA ISKEE JA PROPAGANDA SYNTYY
Ihmisen edellämainitulla historialla ei ollut mitään väliä, sillä vuonna 1961 AHA (American Heart Association) julisti kovaan ääneen, että tyydyttynyt rasva on pahasta!
Tämä on se hetki, jolloin kolesterolista tuli maailman vaarallisin asia!
Me olimme siis pari miljoonaa vuotta kehittyneet sen avulla, mutta 1961 se oli vaarallista!
He keksivät että tyydyttynyt rasva nostaa veren kolesterolia, joka puolestaan tukkii sepelvaltimot ja aiheuttaa siten sydänkohtauksia. AHA ajoi tämän viestin ulos luottaen vain yhden tutkijan hypoteesiin – joka ei edes viitsinyt tuottaa MITÄÄN todistusta väitteelleen.
Ancel Keys, fysiologi ja kalankasvattaja Cambridgen Yliopistosta, pisti väitteineensä AHA:n perustajan Paul Whiten silmään. White oli nähnyt miten USAn presidentti Dwight Eisenhower oli saanut ensimmäisen sydänkohtauksensa 1955. Myös keski-ikäiset amerikkalaiset alkoivat saamaan 1950-luvulla jatkuvasti enemmän sydänkohtauksia ja kansa alkoi vaatia vastauksia viranomaisilta. Sydänkohtaukset olivat tapetilla ja mediassa esillä.
Näin 2026 voidaan analysoida, että sydänkohtaukset johtuivat ketjupolttamisesta, mikä oli äärimmäisen suosittua 50-luvulla. Eisenhower itse poltti noin kolme askia päivässä.
Jos olet samaa ikäpolvea, saatat muistaa jopa miten lääkärit siihen aikaan suosittelivat polttamista esimerkiksi yskän ja astman hoitoon? Sairaaloissa sai vetää röökiä niin paljon kuin halusi. Koska sehän oli terveellistä! Noh, näin ne ajat onneksi muuttuvat.
Ancel Keys onnistui saamaan väitteensä näkyviin, koska siihen aikaan ei ollut lainkaan tiedettä olemassakaan, joka pystyisi selittämään miksi niin moni keski-ikäinen alkoi saamaan kohtauksia. Hän esitti ”Seitsemän Maan” -tutkimuksena, joka mukamas selitti suoraan miten kolesteroli ja sydänkohtaukset kulkivat käsi kädessä.
Huomaa miten Keysin muokatussa grafiikassa on tarkkaan sijoitettu Japani, Italia, Englanti, Wales, Australia, Kanada ja USA nousevalle käyrälle. Tällä hän myi tutkimuksen. Tämä oli ”Upward curve of Doom”. Hän oli joidenkin huhujen mukaan piirtänyt tämän käyrän jo 1953 ja esitteli sitä ylpänä WHOn konferenssissa pari vuotta myöhemmin.
Tässä alla olevassa grafiikassa on kaikki 22 maata kuten olisi pitänyt olla alunperinkin. Ja tässäkin grafiikassa on todella paljon asioita pielessä. Silloin 50-luvulla kuolleisuuden kirjaaminen tilastoihin oli hyvin kirjavaa maiden välillä ja tilastovirheitä tuli runsaasti suuntaan jos toiseenkin. Käytännöt erosivat runsaasti toisistaan. Myös esimerkiksi Sri Lankan (Ceylon) kyky ylläpitää tarkkoja tilastoja sydänkuolleisuudesta 50-luvulla on hyvin kyseenalaista.
Mutta voisimme mennä hyvin syvälle kaninkoloon pelkästään tämän grafiikan kanssa, mutta jätän sen pois tästä artikkelista. Voit itse tutkia miten Yerushalmy ja Hilleboe (alkuperäiset grafiikan tekijät) purkavat tämän erittäin mielenkiintoisesti ja kumoavat myös kolesterolipelkosi.
Jatketaan.
Mutta kansa, maailma ja viranomaiset nielivät tämän valetutkimuksen. Myös AHA uskoi kyseenalaistamatta mitään. Tämä ns. ”tutkimus” muutti maailman toisenlaiseksi ja nosti Keysin parrasvaloihin, maineeseen ja rikkauksiin.
Tämä tutkimus sai myös runsaasti kritiikkiä silloin 60- ja 70-luvuilla ja saa edelleen 2022. Viimeisimpänä esimerkiksi tunnettu ja arvostettu professori Robert Lustig on kritisoinut tutkimusta. Ja esimerkiksi 2017 True Health Initiative julkaisi omat korjauksensa tutkimukseen, josta puuttui esimerkiksi sokerin vaikutus kokonaan.
1977 Amerikassa jo yli 220 miljoonalle ihmiselle suositeltiin vähärasvaista ruokavaliota kolesterolin pelossa. Se mitä jenkit tekevät, muu maailma seurasi kiltisti perässä. Ja vaikka kritiikkiä tulikin Keysin tutkimukselle, AHA hylkäsi muut tutkimukset, jotka näyttivät päinvastaisen tuloksen kuin Keys.
Maailma totteli. Kasviöljyt ja margariinit tulivat kunnolla markkinoille. Procter and Gamble puski kasviöljyjä kovaa vauhtia markkinoille ja sai AHA:n siunauksen tuotteilleen. Kukaan ei tietenkään maininnut 17 miljoonan dollarin lahjusta AHA:lle.
Näin kolesterolin pelko istutettiin pysyvästi ihmisiin. Vuodet vierivät ja vaikka julkaistiinkin uusia tutkimuksia, jotka todistivat kolesterolin syyttömyyttä ja sokerin syyllisyyttä, kolesterolipelko jäi silti pysyväksi. Ancelin tutkimus jäi kummittelemaan ikuisesti.
Sillä aikaa rasvan tilalle tulleet vähärasvaiset tuotteet kyllästettiin sokerilla ja prosessoitiin, koska ne piti saada maistumaan kansalaisille. Niistä piti kääriä voittoja. Tämä toimenpide tuhosi kaikkien terveyden, kuten olemme nähneet.
Ylipaino on nykyään kaikkialla, diabeteksestä tuli yleisin sairaus koko maapallolla ja muut metaboliset sairaudet kylvävät tuhoaan kiihtyvällä vauhdilla. Alzheimer yleistyy järjetöntä vauhtia ja ihmiset voivat jatkuvasti heikommin.
MITÄ KOLESTEROLI OIKEIN ON?
Tämä elämälle välttämätön molekyyli on jokaisen solusi sisällä kehossasi, eli sitä on kaikkialla. Se tarjoaa solulle rakennetta ja säätelee sen nesteitä varmistaaksen solun oikeanlaisen toiminnan. Eli se kiinnittyy solukalvojen väliin ja auttaa pitämään ne vakaina sekä joustavina.
Tämän homman lisäksi kolesteroli toimii hormonien esiasteena. Siitä rakennetaan esimerkiksi testosteroni, estrogeeni, kortisoli ja aldosteroni.
Edellämainitut säätelevät aineenvaihduntaa, stressireaktioita, kasvua ja lisääntymistä. Kolesterolilla on keskeinen rooli sappinesteen luomisessa, joka tietenkin imeyttää rasvaliukoiset vitamiinit. Kolesteroli edistää D-vitamiinin muodostumista ihon altistuessa auringonvalolle.
Solutasolla kolesteroli mahdollistaa kasvua ja korjaustoimenpiteet, jotka ovat elintärkeät kudosten ylläpidolle.
Kolesteroli auttaa kehoa ylläpitämään homeostaasia, jolloin se on optimaalisessa tilassa parantumiselle ja puhdistautumiselle.
Kolesterolin rooli ulottuu myös haitallisten aineiden sitomiseen ja neutralointiin verenkierrossa.
Runsas hiilihydraattien ja kasviperäisen ravinnon syöminen heikentää kaikkia näitä edellämainittuja prosesseja. Ne pakottavat kehon lisäämään kolesterolin tuotantoa ongelmien poistamiseksi.
Kehosi muodostaa itse noin 80-90% tarvitsemastaan kolesterolista. Loput prosentit tulevat ravinnosta, erityisesti eläinperäisistä lähteistä. Nämä lähteet tarjoavat kolesterolin luonnollisessa muodossa, joten keho pystyy heti käyttämään ja varastoimaan sitä.
MIKÄ OIKEASTI AIHEUTTAA ONGELMIA KEHOSI SISÄLLÄ?
Puhutaan hetki hiilihydraateista, tunnetaan myös nimellä sokeri.
Kaikki hiilihydraatit hajoavat suoliston sisällä glukoosiksi. Kun syöt hiilareita, ne tulvivat verenkiertoon glukoosina ja aiheuttavat luonnottomia verensokerin nousuja.
Tämä ylimääräinen glukoosi sitoutuu proteiineihin ja lipideihin prosessissa, jota kutsutaan glykaatioksi. Ne muodostavat edistyneitä glykaation lopputuotteita, jotka muuttavat peruuttamattomasti kaikkia lipidejä mukaan lukien LDL.
Glykaation seurauksena LDL altistuu oksidatiiviselle stressille ja sen aikana syntyvät happivapaat radikaalit järjestävät molekyylisidoksia uudelleen, jolloin syntyy toimintahäiriöisiä LDL-hiukkasia.
Keho tunnistaa nämä ja laukaisee puhdistustoimenpiteet, makrofagit iskevät niihin kiinni ja syövät sisäänsä. Ne puolestaan muuttuvat vaahtosoluiksi, jotka kerääntyvät valtimoiden seiniin ja käynnistävät plakin muodostumisen.
Eli LDL:n rikkoutuminen johtuu nykyaikaisesta tavasta syödä hiilihydraatteja ja läträtä kasviöljyillä. Suomen ravintosuosituksista 60% tulisi vetää nimenomaan hiilihydraateista. Leipää, leipää ja lisää leipää!
LDL ei ole tarinan roisto, ruokavaliosi on.
MITÄ NE KASVIÖLJYT TEKEVÄT?
Kasviöljyt sisältävät linolihappoa, joka pahentaa edellämainittuja vaurioita olemalla erittäin epävakaa ja epäorgaaninen.
Kasviöljyt ovat erittäin alttiita härskiintymiselle hapettumisen kautta, muodostaen myrkyllisiä yhdisteitä jo huoneenlämmössä.
Kun lorautat tätä pastan päälle tai pannulle paistamiseen, nämä glykoituvat vielä rajummin ja suorastaan käyvät LDL:n kimppuun.
Kun taas eläinperäiset tyydyttyneet rasvat vastustavat hapettumista ja tukevat kolesterolin korjaustoimenpiteitä. Eli ne tekevät juuri päinvastoin mitä kasviöljyt tekevät.
Kysymys varmaan kuuluu käytkö usein syömässä pikaruokaa, jossa roska valmistetaan soijaöljyllä kovalla lämmöllä? Nyt tiedät mitä se tekee kehosi sisällä, sano heippa avoillesi.
MITÄ KOLESTEROLIN PUUTOS TEKEE IHMISELLE?
Ilman riitttäviä kolesterolitasoja solujen korjaus hidastuu, mikä johtaa heikkouteen, kognitiiviseen heikkenemiseen ja elinten toimintahäiriöihin.
Aivot, jotka sisältävät 25% kehon kolesterolista, kärsivät eniten. Muistiongelmat ja hermoston rappeutuminen alkavat, jos kolesterolia ei ole riittävästi.
Kolesterolin alentaminen synteettisellä lääkkeeillä kuten statiineilla, pysäyttää nämä korjausprosessit, kiihdyttävät vaurioita ja altistavat terveyden heikkenemiselle. Statiinit näännyttävät aivot.
Statiini pureutuu kiinni entsyymiin HMG-CoA reduktaasiin, joka tuottaa 80% kehon kolesterolista. Samalla se estää koentsyymi Q10 toiminnan, joka on kriittisessä roolissa mitokondrian energiantuotannossa.
Kolesteroli on korjauksen perusta, se vastaa solujen rakentamisesta ja ylläpidosta, hormonien tuotannosta ja kudoksen korjauksissa. Kun statiinia popsitaan, nämä kaikki heikentyvät. LDL ei pääse toimittamaan kolesterolia sinne missä sitä tarvitaan.
NYT ON VUOSI 2026
Olet lääkärin vastaanotolla ja sinulla on tuoreet verikokeet edessäsi.
Lääkäri: ”Kolesterolisi on 6.5mmol/l. Se ei saa nousta yli 5. Määrään sinulle välittömästi statiineja!”
Lääkärisi on koulutettu ajattelemaan tietyllä tavalla ja toimimaan tietyllä tavalla sinun kanssasi. Lääkärin on lain mukaan toimittava tietyllä tavalla. Hänen on kerrottava sinulle, että jos kolesterolisi on tämän X-rajan yli, sinulle määrätään lääkkeitä.
He tekevät tämän koska heille on kerrottu, että kolesteroli on isossa roolissa sydänsairauksissa, varsinkin jotain mitä he kutsuvat ”LDL-kolesteroliksi”. Sitä pitää ehdottomasti vähentää, jotta sinun riskisi saada sydänsairaus vähenee tulevina vuosina.
Tämä kuitenkin menettää mielestäni pohjan, kun katsotaan mitä tiede sanoo tästä kaikesta.
ENSIMMÄINEN ONGELMA
Sellaista kuin ”huono kolesteroli” tai ”hyvä kolesteroli” ei ole olemassakaan! Kyllä luit ihan oikein. Ei ole olemassa hyvää tai huonoa kolesterolia. Ei ole olemassa LDL kolesterolia eikä HDL kolesterolia.
Olemassa on vain yksi molekyyli, jonka nimi on kolesteroli.
Jos katsot biokemian oppikirjasta missä tahansa päin maailmaa, niissä kaikissa esitetään kolesteroli. Missään näissä ei ole LDL tai HDL kolesterolia. On vain olemassa yksi muoto ja se on kolesteroli.
”Mutta Markku, mitä nämä HDL ja LDL ovat oikein? Ainahan niistä puhutaan hyvänä ja huonona kolesterolina?”
Ne ovat jotain mitä kutsutaan lipoproteiineiksi. Ne ovat proteiinin rasvamolekyylejä. Niitä voisi luonnehtia kehon sisäiseksi logistiikaksi, ne ovat siis kuljetusyksiköitä. Takseja. Busseja. Lähettejä.
Muistat varmaan koulun kemiantunnilta, että et pysty sekoittamaan rasvaa veteen. Kolesteroli on käytännössä rasvaa, se ei sekoitu veteen. Jos kaadat kolesterolin veden päälle, ne eivät sekoitu vaan jäävät kerroksittain toistensa päälle. Joten tarvitset ”taksin” jolla tämä rasva voi liikkua veren mukana ympäri kehoa. Sitä lipoproteiinit tekevät, ne kuljettavat mm. kolesterolia sinne missä sitä tarvitaan.
Lipoproteeneja on monta eri luokkaa. On LDL, IDL, HDL, VLDL ja kylomikronit. Näillä kaikilla on oma tehtävänsä.
Kun menet laboratorioon mittamaan veriarvosi, sieltä tulee tulokseksi esimerkiksi että hdl on xxx ja ldl on xxx. Labra mittaa kuinka paljon kolesterolia sinulla on veressäsi ja sen jälkeen määrä jaetaan. Raportista käy ilmi kuinka paljon kolesterolia oli LDL:n kyydissä ja kuinka paljon HDL:n kyydissä.
Nämä ovat kuitenkin arvioita. Sitä ei mitata tarkalleen, se on aina arvio. Ja tämän arvion virhemarginaali on todella iso, skaala on laaja. Oletetaan että saamasi arvo osuu tuurilla oikeaan, sanotaan että LDL on 4.5 mmol/l.
Lääkärisi: ”Haluamme että LDL on alle 3. Sinä olet 4.5, kuolet seuraavalla viikolla! Joten laitamme sinut välittömästi statiinilääkitykseen!”
TOINEN ONGELMA
Edellämainittu lääkärisi hyvää tarkoittava lääkemääräys aiheuttaa toisen ongelman.
Tarvitsisimme lääkärisi sanojen taakse tutkimuksen, joka osoittaisi syyn ja seurauksen kun LDL on 4.5mmol/l.
Siihen tarvitaan tutkimus, jossa on geneettisesti identtiset ihmiset. Nämä kaksoset ovat lukittu kahteen laboratorioon koko elämäksi. Labra kontrolloi näiden kaksosten ihan jokaista asiaa heidän elämässään. Kuinka kauan he ovat auringossa, miten he liikkuvat, mitä he syövät, nukkuvat, katsovat telkkaria, mitä he harrastavat, kuinka paljon he syövät tyydyttynyttä rasvaa ja niin edelleen. Näitä kaksosia seurataan labran sisällä niin kauan kunnes he kuolevat.
Tätä tutkimusta ei ole olemassa.
Ei tietenkään ole.
Tätä tutkimusta ei voida tehdä eettisistä syistä. Tai jos pystyttäisiin, se maksaisi miljoonia ja miljoonia veroeuroja. Ja mistä edes löydät satoja kaksosia, jotka ovat valmiita luopumaan elämästään tieteen takia.
Joten unohda se!
Ei ole olemassa tutkimusta, joka osoittaisi syyn ja seurauksen minkä takia lääkärisi määrää sinulle statiineja. Sen sijaan meillä on olemassa vain päättely. Päättelyn ongelma on siinä, että se perustuu lääketieteeseen (sano Hello Big Pharmalle ja €€€), joka puolestaan ei liity oikeaan tieteeseen millään tavoin. Näissä tutkimuksissa puhuu raha.
Lääketiedettä ei kontrolloida eikä vahvisteta. Se on pseudotiedettä naamioituna tieteeseen, jolla pyritään luomaan illuusio syyn ja seurauksen välillä. Lääkkeillä hoidetaan oireita, niillä ei poisteta syytä koskaan. Tai oletko koskaan törmännyt diabeetikkoon, joka on parantunut siitä syömällä lääkkeitä? It ain’t gonna happen. Mutta tällä tavoin tienataan todella kivasti euroja Big Pharman taskuun.
Joten kuka tahansa joka väittää kolesterolilla tai jostain käsittämättömästä syystä kolesterolia kuljettavalla LDL:llä on mitään tekemistä sydänkohtausten kanssa, näytä minulle tutkimus! Olemassa ei ole sellaista. Joten unohda se.
KOLESTEROLIN MÄÄRÄ
Tämä tutkimus tehtiin 12.8 miljoonalle korealaiselle aikuiselle. Tutkimuksessa selvitettiin kolesterolin ja kuolleisuuden suhde toisiinsa mistä tahansa syystä (all-cause mortality). 12 815 006 korealaista aikuista tutkittiin 2001-2004 rutiinitutkimuksella ja heitä seurattiin vuoteen 2013 saakka. Tässä ajassa 694 423 korealaista kuoli. U-käyrä pystyttiin piirtämään datapisteistä.
X-akselilla on kolesterolin kokonaismäärä ja Y-akselilla on kuolleisuusriski.
Tämä tutkimus todisti, että mitä alhaisempi sinun kolesterolisi on, sitä korkeampi riski sinulla on kuolla sydänsairauteen!
Tämän megatutkimuksen valossa, miksi haluat väkisin laskea kolesteroliasi?
Sweet spot tutkimuksen mukaan saavutetaan kun kolesterolin arvo on 230mg/dl, joka vastaa meidän taulukossa arvoa 6mmol/l. Tämä edustaa alhaisinta kuolleisuutta miehissä ja naisissa!
Mitä kuolleisuus tarkoittaa tässä tutkimuksessa? Se kattaa kaikki eli sydänkohtaukset, syövät, sydänsairaudet jne. Tämän tutkimuksen perusteella kun lasket kolesterolisi alle 6mmol/l, nostat sydänkuolleisuuden riskiäsi nousevalla käyrällä.
Kysyn uudestaan, miksi haluat laskea kolesteroliasi? Nyt varmaan ymmärrät MIKSI minä olen yrittänyt nostaa kolesteroliani. Haluan saada sen sweet spottiin. Minä yritän mennä päinvastaiseen suuntaan kuin 99.99% suomalaisista.
KOLESTEROLI JA VERISUONET
”Mutta Markku! Minulle on kerrottu että kolesteroli, kananmunat ja tyydyttynyt rasva kerääntyvät välittömästi verisuonten seinämiin ja tukkii ne! Sen takia pelkään kolesterolia!”
Minä ymmärrän tottakai. Ancel Keys sai peloiteltua koko maailman sekaisin 60-luvulla ja tämä pelko vaikuttaa sinuun edelleen. Mutta muistatko mitä kirjoitin hetki sitten? Luitko kohdan miten kerroin Ancelin ottaneen rusinat pullasta ja huijanneensa?
Minä selitän lisää.
Pelkosi johtuu jostain mitä kutsutaan ateroskleroottiseksi valtimotaudiksi. Mutta kolesterolilla EI ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Ateroskleroottinen valtimotauti johtuu kehon kroonisesta tulehdustilasta, ei veressä kiertävän kolesterolin määrästä.
Luit varmaan hetki sitten mitä sokeri ja kasviöljyt tekevät kehosi sisällä? Ne ovat sinun vihollisesi, ei ystäväsi kolesteroli.
Joten kolesterolin laskeminen ei auta mitään, koska se ei ollut alun perin syypää siihen!
Päinvastoin tuhoat statiineilla ja PCSK9:llä terveytesi pysyvästi. Nämä lääkkeet aiheuttavat hengenvaarallisia sivuoireita ja tekevät rajuja sekä peruuttamattomia tuhoja kehossasi.
Ne puuttuvat tuhoisin seurauksin elämän tärkeimpiin asioihin, joka on kolesteroli. Nämä lääkkeet todellakin ”tappavat” sinut, tulet elämään hyvin sairaana loppuelämäsi.
Mitkä muut aiheuttavat myös tulehdusta kasviöljyjen lisäksi? Insuliiniresistenssi, transrasvat, prosessoitu ruoka, pikaruoka, ylipaino, rööki jne. Kaikki nämä joita vastaan olen taistellut jo vuodesta 2007 ja matsi jatkuu! Vuodesta toiseen.
ENTÄPÄ LDL?
Minun mielestäni LDL on todella huono mittari kertomaan yhtään mitään sydänsairauksista. Ei sillä ole mitään tekemistä niiden kanssa, kuten hetki sitten todettiin. Se on ”taksikuski”, ei patologinen murhamies kehosi sisällä.
Mutta LDL:stä pystytetään vetämään jotain johtopäätöksiä.
Kohonnut LDL:n taso kertoo yleensä siitä, että keho pyrkii aktiivisesti korjaamaan ravinnosta syntyneitä ongelmia.
Mitä ne ongelmat ovat?
Hiilihydraattipainotteinen ravinto nostaa verensokeria, joka voi glykaation seurauksena muuttaa LDL:n rakennetta kuten hetki sitten todettiin.
Ancel Keysin ”tutkimuksen” takia moni uskoo, että LDL:n kolesterolitoimitus on patologinen juttu ja sen ei pitäisi tehdä sitä.
Tämä toteamus kuitenkin jättää huomioimatta LDL:n luonnollisen tehtävän, joka on toimia kuskina ja kuljettaa kolesterolia sinne missä sitä tarvitaan. LDL ei tee yksin mitään, se vain reagoi olemassa oleviin ongelmiin osana järjestelmää.
Entä HDL?
Sen rooli on pääasiassa tuoda käyttämätön kolesteroli takaisin maksaan kierrätystä varten. Se hoitaa tavallaan paluukyydin.
LDL on siis osa korjaustiimiä. Jos sinulla on insuliiniresistenssi, korjaustiimi ei pääse tekemään duunia. Olethan itse nähnyt miten diabeetikoille tulee haavoja, veri ei kierrä, haavat eivät parannu, immuunipuolustus on erittäin heikko.
Joten LDL lähettää kolesterolin verisuonten seinämin tarkoituksenaan korjata sitä! Mutta kolesterolia alkaakin kerääntymään verisuonten seinämiin koska kehon korjaustoimenpiteet eivät toimi.
Sanoinko jo mikä aiheuttaa tämän?
Hiilihydraatit ja kasviöljyt.
Toistan varmaan itseäni jo tässä kohtaa.
Tutkimus 2: Men with conventional risk factors for IHD have a low risk of IHD if they have low TG–high HDL-C levels.
Tutkimuksessa todettiin että korkea HDL ja matala triglyseridi ehkäisevät sepelvaltimotautia ylivoimaisesti parhaiten. Tähän sinun tulisi pyrkiä.
Myös Framinghamin 1948 alkanut tutkimus on näyttänyt dataa eri HDL:n tasoista. Ne henkilöt joilla on korkea HDL, ei ole riskiä LDL:stä tai sydänsairauksista. Korkea HDL on yhdistetty insuliiniherkkyyteen ja puolestaan matala HDL insuliiniresistenssiin.
MARKUN TULOKSET 8.8.2022
Kävin 2022 verikokeissa uteliaisuuttani tätä artikkelia varten. Tässä minun kolesterolit ja muut.
Kolesteroli 6.6mmol/l = vanha tulokseni oli 4.1mmol/l 2020. Sain nostettua tätä hyvin vajaassa kolmessa vuodessa eläinpohjaisella ravinnolla. Nyt olen korealaisen tutkimuksen mukaan sweet spotissa. Erittäin tyytyväinen!
HDL 2.16mmol/l = verisuoniterveyteni on erittäin hyvä. Vanha tulokseni oli 1.9mmol/l 2020.
LDL 4.1mmol/l = kehoni tekee korjauksia vielä kasvispainotteisen ravinnon jälkeen.
HDL suhde 3.1mg/dl = ideaalinen suhde kokonaiskolesterolin ja HDL:n välillä. Haluamme tämän olevan aina 3.0 – 3.5 välissä. Sydän voi hyvin.
Triglyseridit 0.7mmol/l = superalhainen luku kertoo insuliiniherkkyydestä. Diabetes tuskin uhkaa minua tällä arvolla.
CRP 0.4mg/l = ei ole tulehdusta.
Insuliini 8.9 mU/l = olen erittäin insuliiniherkkä.
LipoB 1.02g/l = heijastaa LDL:n arvoja. Paljon LDL:ää joten tämä myös nousee ylös. LipoB menettää merkityksensä mielestäni kun kehossa ei ole tulehdusta ja insuliiniherkkyys on erinomainen.
LipoA 1.79g/l = kertoo HDL:n arvoista ja riskistä verisuonitauteihin. Minulla ei ole mitään riskiä tällä arvolla.
ApoB/A1-suhde 0.57 = kehossani vallitsee erinomainen suhde HDL:n ja LDL:n välillä.
Testosteroni 23.9nmol/l = olen edelleen testomörkö, arvoni ovat vain nousseet! Elämäntyylini pitää huolta hormonitoiminnasta.
Miksi minun LDL on korkea? Siihen on syynsä. Ketogeeninen ja eläinpohjainen ruokavalio nostavat LDL:ää yleensä ylemmäksi luonnollisista syistä.
Samalla olen vielä toipumassa kasvipohjaisesta ravinnosta, jossa oli myös runsaasti hiilihydraatteja. Kehon korjaustoimenpiteet olivat artikkelin kirjoitushetkellä edelleen käynnissä.
Tämä on todennäköisesti evoluutiomme mukainen mukautuminen ketoruokavalioon ihmisille. Solujen kalvoissa täytyy säilyttää nestetasapaino. Kun kolesterolia tulee soluihin, ne saavat enemmän nestettä. Ja kun kolesteroli poistuu soluista, niistä tulee kuivempia. Kun syödään runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, tämä rasva imeytyy soluihin ja tekee niistä hieman ”jäykempiä”. Joten silloin keho lisää kolesterolin määrää kalvoissa, jotta ne ovat edelleen joustavia, nesteytettyjä ja tasapainossa.
Jos taas syöt margariinia tai kasviöljyjä, tämä myöskin imeytyy solujen kalvoille. Ero on siinä, että ne juuttuvat kiinni sinne. Keho ei pääse niistä eroon.
Jos lasket tyydyttyneen rasvan määrää ja nostat entisestään margariinin käyttöä, tämä todennäköisesti laskee kolesteroliasi. Mutta samaan aikaan LPA ja hapettunut LDL nousevat ylöspäin ja tämä on keholle erittäin paha tilanne.
LP(a) = on kolesterolia kuljettava, apoB:tä sisältävä lipoproteiini, jolla on aterogeenisiä, trombogeenisiä ja proinflammatorisia vaikutuksia.
Tässä suomitutkimuksessa tehtiin juuri niin. Laskettiin tyydyttynyt rasva 28 grammasta 20 grammaan. Samaan aikaan monityydyttymätön rasva nostettiin 11 grammasta 19 grammaan. Mitä tästä seurasi? LDL laski, mutta hapettunut LDL nousi 27% ja LPA nousi 7%. Ei hyvä! Tämä juurikin lisää sitä plakin muodostumista tulehduksen kautta.
Tässä tutkimuksessa todettiin puolestaan hyperinsulinemian olevan suurin tekijä sydänsairauksissa Kolumbiassa. Insuliiniresistenssi on mielestäni tämän koko artikkelin tärkein sanoma. Se on syypää kaikkeen.
Ongelma on siinä, että lääkärit eivät tarkista tätä mielestäni riittävän kattavasti. Suomen lääkärit ovat erittäin älykkäitä, ammattitaitoisia ja tarkoittavat hyvää. He välittävät kyllä potilaistaan. Mutta he eivät saa koulutuksessaan oikeita työkaluja tähän asiaan. KAIKKI minun lääkäriasiakkaat ovat kertoneet saman asian, heidän koulutuksessaan on 0 kurssia ravinnosta!
Lääkärit eivät välttämättä tiedä kuinka vaarallisia sokeri ja kasviöljyt ovat terveydelle. Muutamat jopa suosittelevat kasviöljyjä, koska ne laskevat kolesterolia.
Vieläkö ihmettelet MIKSI suomalaiset ovat sairaita, ylipainoisia, heikkoja ja hauraita? Katso ympärillesi, näet varmaan saman kuin minäkin. Meistä on tullut heikkoja ja korona vain vauhditti tätä prosessia.
Nyt laitetaan kolesteroliartikkeli nippuun. Vieläkö uskot että kolesteroli on hengenvaarallista sinulle ja sitä tulisi ehdottomasti laskea lääkkeillä?
Uskotko ettei ole riittävän alhaista kolesterolitasoa?
Luit artikkelin alusta miten me ihmiset kukoistimme 2 miljoonaa vuotta kolesterolin ansiosta? Ja miten terveytemme alkoi heikkenemään 10 000 vuotta sitten? Ja miten Ancel Keys iski pelon ikuisesti meihin huuhaa-tutkimuksellaan?
Kolesteroli on elämälle välttämätöntä. Ilman kolesterolia ei ole elämää. Kolesteroli on jopa niin arvokasta keholle, että se yrittää pitää siitä kaikin keinoin kiinni. Se jopa imeyttää sen takaisin suolistosta, ettei mitään mene hukkaan.
Jos kolesteroli olisi keholle vaarallista, kerro minulle miksi keho luo itse sitä 2000-3000mg päivässä, jos se ei saa sitä riittävästi ravinnosta?
Ajattele nyt itse.
Jos se olisi hengenvaarallista, miksi ihmeessä kehomme luo sitä?
Haluaako keho tappaa sinut?
Think! Eihän tuossa ole järjen hiventäkään mukana! Kehon tehtävänä on voida mahdollisimman hyvin ja se tarvitsee kolesterolia juuri siihen. Kolesteroli on keholle VÄLTTÄMÄTÖNTÄ ja superarvokas resurssi.
Aivomme sisältävät eniten kolesterolia. Sitä on jokaisessa solussa kehomme sisällä. Aivojen jälkeen lisämunaiset ja lisääntymiselimet ovat kolesterolin suurkuluttajia. Ne tuottavat steroidihormonit, jotka rakennetaan kolesterolista. Testosteroni, progesteroni, pregnenolone, androsterone, estrone, estradiol, corticosterone, aldosterone, kortisoli ja monia muita.
Nämä hormonit vastaavat aineenvaihdunnasta, energiantuotannosta, mineraalien käyttämisestä, aivojen, lihasten ja luiden muodostumisesta, käyttäytymisestä, tunteista ja lisääntymisestä. Kolesterolin puute aiheuttaa ongelmia näihin kaikkiin edellämainittuihin.
Hedelmättömyys on kasvaja ja suuri ongelma länsimaissa, kolesterolin puute on yksi suurimmista syistä (koska statiinit ja kasvipohjainen ravinto).
Haastan sinut ajattelemaan omilla aivoillasi!
Älä ole lammas ja seuraa sokeasti mitä viranomaiset sanelevat. Big Pharma puhuu taustalla ja statiinia tulee välittömästi sinunkin eteesi. Sitä tulisi minunkin eteeni, jos menisin näillä arvoilla lääkärin juttusille. Mutta minä voin erinomaisesti, minulla ei ole tulehdusta, olen erittäin insuliiniherkkä, hormonit toimivat ja kolesterolini on täydellinen tutkimusten mukaan. Minä kukoistan tällä hetkellä!
Big Pharman näkemys ”kolesteroli on pahasta” ei tule kuitenkaan muuttumaan! Se on niin hyvä business ja voittomarginaali on järjettömän iso. Sinun terveytesi on täysin toissijaista näille yrityksille. AHA ja WHO ovat molemmat hakanneet sen kiveen ilman todistusaineistoa.
Toivottavasti tämä teksti saa sinut edes vähän ajattelemaan ja haastamaan näkemyksiäsi. Mutta älä minua usko! Enhän minä ole edes lääkäri tai ravitsemusterapeutti.
Älä koskaan usko jotain mitä on kirjoitettu internettiin! Tee OMAT TUTKIMUKSET AINA! Minä olen vain yksi mies, joka on kiinnostunut omasta hyvinvoinnistaan.
Jos olet valmis ajattelemaan itse, haluat muuttaa elämäsi, haluat voida paremmin, laita minulle viestiä. Minulla olisi kunnia tehdä töitä kanssasi.
markku(at)ruokatauko.fi
PS. Jos haluat uppoutua kolesteroliin paljon syvemmälle, suosittelen että etsit seuraavilta henkilöiltä materiaalia. Nämä ihmiset ovat minua paljon viisaampia ja ovat tarjonneet paljon uutta tietoa kolesterolista:
Bart Kay
Shawn Baker
Joachim Bartoll
PS. Päivitin tätä artikkelia 29.4.2026 hieman uusilla näkökulmilla ja tiedolla. Muotoilin lauseita myös helpommin ymmärrettävään muotoon.